onsdag 25. mars 2015

Oddmund Harsvik byr opp til dans

Etter å ha markert meg i ruspolitiske diskusjoner på Facebook, Twitter, Snapchat og Tinder ble jeg oppringt av den høyt respekterte ruspolitiske aktøren Oddmund Harsvik.

Han hevdet høyrøstet og engasjert at han hadde gjennomskuet legaliseringstilhengernes argumenter som pølsevev, og utfordret meg til å kapitulere i legaliseringsdebatten.
Mens jeg fortsatt hadde han på tråden sendte han meg en WhatsApp-melding med link til det han kalte sitt legaliserings-torpederende mesterverk. Så skrek han "Read it and weep, homo!" og slang på røret.


Jeg ble sittende forfjamset og måpende med den halvrøyka bongen passivt i hånda i minst en halvtime, men så klarte jeg å hente meg inn og lese over teksten til Harsvik.
På vanlig forbudsfuntamentalistisk stråmannsvis listet han opp noen ikke altfor sterke løsrevne premisser, som forsåvidt kan brukes i enkelte legaliseringsargumenter. Harsviks liste er dog ikke på noen måte noe strukturert argument, han legger bare opp til meningsløs kverulering som ikke fører til noen meningsfull diskusjon og argumentsanalyse.

Hvis Harsvik virkelig er interessert i å bryne seg på sentrale legaliseringsargumenter, så kan han prøve å forholde seg til dette:
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Premiss1: Det er hensiktsmessig å vurdere cannabisforbud hvis og kun hvis cannabisforbud har kausal forbindelse til lavere bruksomfang enn det fravær av cannabisforbud har.
Premiss2: Cannabisforbud har ikke kausal forbindelse til lavere bruksomfang enn det fravær av cannabisforbud har.
Konklusjon: Det finnes ingen rasjonell grunn til å vurdere cannabisforbud.
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

(Dette blogginnlegget inneholder satire.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar