torsdag 11. februar 2016

Eva Pay (RIO) bløffer om avkriminalisering

Rusmisbrukernes Interesseorganisasjon er en lojal støttespiller til styresmaktenes narkotikapolitiske straffepolitikk, og det bør ikke være noen tvil om at RIO vil motsette seg politiske krefter som forsøker å gå bort fra straffelinja.
Likevel prøver RIO å profilere seg som en aktør som er på lag med rusmisbrukerne, og RIOs støtte til straff er noe de prøver å skjule. Se på dette utsagnet:
 
"Vi er for avkriminalisering men mot legalisering"

- Eva Pay, Rusmisbrukernes Interesseorganisasjon

Ut fra dette sitatet kan det virke som Eva Pay forteller at RIO støtter avkriminalisering. Men RIO er kjent for å tale med 2 tunger, så det kan være lurt å stille noen kontrollspørsmål. Les avkriminaliserings-sitatet i kontekst, og døm selv:

{PM-START}
19.06.2015
----------
Eva Pay
----------
Det er nettopp dette som gjør at det blir litt slitsomt å diskutere med deg... Vi er for avkriminalisering men mot legalisering [Uttrykksikonet like]
Jeg er nok ikke den eneste som har skjønt at uansett hva vi sier til deg i en diskusjon så finner du et eller annet å kverulere på. Jeg tror du egentlig liker oss veldig godt jeg, men tør ikke innrømme det [Uttrykksikonet grin]

----------
Casper
----------
Fint at du bekrefter at dere støtter avkriminalisering [Uttrykksikonet smile]

Kan jeg ta screenshot og legge det ut?

----------
Eva Pay
----------
Jeg kan skrive det selv [Uttrykksikonet like]

----------
Eva Pay
----------
Fornøyd?

----------
Casper
----------
Nei ikke helt. Du skriver ikke at du er for avkriminalisering, du skriver bare at du er for MER avkriminalisering (hva nå det betyr). Jon har jo flere ganger hevdet at Norge i praksis har avkriminalisert ca. på samme måte som Portugal, noe som er en stor løgn.

----------
Eva Pay
----------
Jeg vil fortelle deg en historie fra den tiden jeg gikk rundt i Skippergata og solgte dop og piller. Jeg var en kjenning av politiet, de visste at jeg var heroinist, at jeg solgte for å ha råd til eget forbruk. De valgte å komme bort til meg en dag, to uniformerte politimennesker (en mann og en dame), og det de sa til meg var følgende: "så lenge du ikke selger til mindreårige og ikke har store folkemengder rundt deg lar vi deg være i fred".
Jeg ble bortvist fra sentrum i 24 timer en gang, da kjørte de meg vekk i en politibil uten å ransake meg. Jeg hadde minst 5g heroin på meg [Uttrykksikonet like]
Synes de var ganske kule, jeg sitter nå med rent rulleblad fordi jeg fulgte spillereglene

----------
Casper
----------
Fint for deg. Men sjekker du statistikk ser du at Norge sammen med Sverige straffer mye mer for narkotikabruk enn noen andre land. Det er så langt fra avkriminalisering som du får.

----------
Eva Pay
----------
Du har rett, og vi har en jobb å gjøre. Kan vi lage en avtale? Jeg setter meg inn i Portugal i sommer og så ser vi om vi kan finne en løsning så vi kan kjempe for dette sammen?

Jeg er nødt til å prioritere bort Facebook litt i dag, flytter om 12 dager og må pakke og vaske leiligheten i dag. Men svarer når jeg har mulighet [Uttrykksikonet like]

----------
Casper
----------
RIO har allerede vært på studietur der, og vet vel hva dere trenger å vite?

Vil gjerne ha konstruktiv og fremskridende dialog med deg, men RIO står veldig på stedet hvil i disse spørsmålene. Dere bruker de samme bortforklaringere som dere brukte i fjor, forfjor og i 2010..

Jeg liker dere, jeg, men dere er frustrerende å forholde seg til. Jeg vet dere føler kritikken mot dere har toppet seg nå om dagen, og skjønner at det er litt vanskelig. Men det har vel toppet seg litt for meg/oss også. Vi er lei av katt-og-mus-leken dere, og trenger sårt at dere er litt mer konkrete og redelige (vet dere ikke liker redelig-ordet [Uttrykksikonet tongue])

Men ja, vi snakkes senere [Uttrykksikonet smile]
{PM-END}

Vi fikk aldri snakket om dette. Eva fikk kalde føtter og brøt avtalen om å møtes eller snakke på annet vis.

1 kommentar:

  1. It’s really grea informative and useful for becoming a better Blogger. Keep sharing, Thanks.
    Black Friday 2018 Deals

    SvarSlett