tirsdag 10. mars 2009

SIRUS: Alkohol er farligere enn hasj!

SIRUS står for Statens Institutt for RUSmiddelforskning, og de uttaler at alkohol er farligere enn hasj. Noen av oss har jo visst dette i en årrekke allerede, og dette inkluderer ikke bare stoners; den høyt respekterte rusforskeren Hans Olav Fekjær konkluderte sammenligningen på samme måte i 2001.

Hilde Pape i SIRUS påpeker inkonsistensen i rusmiddelpolitikken:
«Mange vil nok være enig med meg om at grunnen til at alkohol er lovlig og ikke cannabis, skyldes historiske og kulturelle tilfeldigheter, men jeg ønsker ikke å flagge noe synspunkt på om cannabis bør legaliseres.»

Det er latterlig å la historiske og kulturelle tilfeldigheter styre rusmiddelpolitikken. Selvfølgelig bør cannabis legaliseres, og jo før jo bedre. Cannabis er det beste rusmiddelalternativet for siviliserte samfunn. For å si det med rusforsker Hans Olav Fekjærs ord:
"Hasj fører knapt til dødsfall, mens alkohol dreper flere ganger så mange som alle narkotiske stoffer til sammen."

Skal jeg være pirkete, så bør Fekjærs uttalelse korrigeres til:
Hasj fører ikke til dødsfall, mens alkohol dreper flere ganger så mange som alle narkotiske stoffer til sammen.

24 kommentarer:

  1. Kanskje hasj er mindre farlig enn alkohol, men i min erfaring er det mye større sjanse for å få et hverdagsbruk av hasj enn alkohol.

    Jeg liker heller ikke den sinnstemmningen folk kommer i med hasj. Jeg syns det er mye mer ubehaglig å være i nærheten av hasj-berusa mennesker enn fulle. Hasjrøykerne representerer en slipp på virkeligheten og ansvar som jeg mener er farlig.

    Alkoholikere kan du si mye om, men de jeg kjenner fungerer i jobb, og mange av dem er ledere med stort ansvar.

    De hasjrøykerne jeg kjenner (dvs de som aktivt bruker det, og ikke bare har prøvd det), lever som regel på korte jobber de aldri klarer å holde pga at de er for sløve.

    Så fortell meg gjerne at hasj er bedre mot kroppen, men ikke prøv å fortelle meg hva som er mest skadelig for produktivteten her i landet.

    Men burde man forby det? Neppe. Skatt det på samme nivå som alkohol. Og begrens salget slik man gjør i Nederland. Så får man heller gjøre seg opp en mening etter 5 år.

    En annen ting å påvirke er at du kan drikke 1-2 enheter alkohol uten å merke noe på kroppen, men du kan ikke røyke bare LITT hasj.

    SvarSlett
  2. Merkelig referanse du... hvordan vet du at sjefene dine ikke røyker hasj?

    Jeg selv har levert hektovis med hasj til direktører, redaktører, politikere og andre med stort samfunnsansvar og selv rører jeg ikke alkohol (og har vært sammenhengende i jobb siden 1991).

    Kan det være at disse personene holder en lav profil pga forbudet - eller er du så dus med disse du henviser til at du kjenner alle deres hemmeligheter?

    SvarSlett
  3. Alkohol, Amefetamin og Kokain er de hardtarbeidene sine dop. Hasj og Kaht er døgnnikternes dop.

    SvarSlett
  4. Medias vinkling av denne studien er jo så klønete at alle diskusjonene rundt emnet blir det samme!

    http://reynolds.blogg.no/1236700851_dette_er_alts_cannabi.html

    Godt å se deg tilbake, diNapoli! :D

    SvarSlett
  5. Har vært med en stund i Oslo, siden Slottsparken i 1971. Vanket ut og inn av miljøer etc.

    Sett hva hasj fører med seg, en mulighet til å prøve litt sterkere saker. Fordi kroppen husker og vil ha bitte litt mer pr. mnd.

    Det samme gjør alkohol, jeg ble drita av 6-7 halvlitetere for 25 år siden, nå går jeg fint over 12-15 øl og er ikke drita av det.

    Problemet er at alkohol er alkohol. Men narko er ikke bare narko. Det er den STORE forskjellen her.

    Derfor SKAL det fortsatt være forbud mot narko. De fleste som promoterer ufarlige aspekter ved narko er desverre preget av eget bruk og vil ha det legalisert av den grunn, ferdig !

    De som av en eller annen grunn ikke er brukere, men sympatiserer med brukere som vil ha det legalt, har ingen som helst faglig tyngde annet enn isolerte prosjekter som drar nytte av personlige politiske synspunkter.

    Jeg har sett, hørt og erfart gjennom flere tiår og med det praktisk erfaring fra Oslo Øst som Vest.

    Alt annet er vrøvl.

    SvarSlett
  6. (til den øverste anonym komentaren)

    Jeg er ganske lei av folk som utaler som om cannabis røyking, bla. om produktivitet og latskap.
    Det er helt idiotiske uttalelser i utgangspunktet.
    Man blir ikke lat av hasj det er en teit, teit myte.
    Det som ofte skjer er at mennekser med personlighets problemer bruker cannabis som en unnskylding for å være lat. Man blir ikke lat av å røyke, man er det i utgangspunktet og bruker rusen som en unnskylding til å la være å gjøre noen ting.

    Når det gjelder prestasjoner på jobb skjønner jeg ikke helt hva du sikter til. Jeg har aldri hatt problemer med å fungere på jobb til tross for at jeg har røyket cannabis jevnelig, dog ikke på jobb, jeg drikker heller ikke på jobb. Jeg har gode referanser fra stedene jeg har jobbet, og har deltatt i et Nm i faget jeg er utdannet i.

    At du syns det er lettere å være i nærheten av fulle mennesker i steden for steine ligger vel i dine fordommer, eller de folka som er steine sammen med deg. Hvis du er en tosk fra før av blir du verken noe bedre menneske av alkohol eller cannabis.

    Hasj er sansyneligvis bedre for kroppen, og for psyken. Det er foresten også et skille mellom å være stein og være stein hele tiden. Man kan ikke vandre rundt i en hasjrus hele livet, heller ikke i en alkoholrus. Cannabioder stimulerer veksten av hjerneceller i følge en ny studie. (publisert av noen kinesere, husker ikke navnet)
    Dessuten er cannabis et perstasjons fremmende middel, anbefaler deg å røyke deg stein en sommers dag og jogge så langt du kan, og prøve å gjøre det samme nykter. Forskjellen er ganske syk..

    SvarSlett
  7. At alkohol er farligere enn hasj er nesten et bedre argument for forbud mot alkohol enn legalisering av hasj.

    Innen psykiatrien er det nærmest opplest og vedtatt at hasjbruk øker risikoen for psykose betraktelig. Hasj kan sies å være farlig på en annen måte enn alkohol.

    Det beste (og eneste valide) argumentet for legalisering av dop er at all elendigheten denne handelen medfører i produksjonsland og transittland i stor grad vil opphøre med en handel under mer eller mindre statlig kontroll ala alkohol og tobakksindustrien. Med tanke på all faenskapen denne handelen fører til i Latin-Amerika og deler av Asia og Afrika synes jeg støtte til narkokarteller gjennom kjøp av dop vitner om en utrolig usympatisk personlighet.

    SvarSlett
  8. At det svært milde "stoffet" hasj er forbudt mens det svært skadelige alkohol er lovlig, er helt tøvete, og er som Hilde Pape sier noe som skyldes historiske og kulturelle tilfeldigheter.
    Alkohol har alltid (nesten) vært tillatt,
    mens hasjen kom med de forhatte hippiene,
    og derfor ble sett på som noe styggedom, noe nytt som vi ikke ville ha.
    Faktum er at folk i alhoholrus gjør utrolig mye som er skadelig for samfunnet, ikke minst vold og drap, og folk skader seg selv i stupfylla og påfører helsevesenet og staten mye unødig ekstraarbeid og det koster penger å drive å behandle skadde og forvoldte.
    Skulle vi se på alt med nye øyne, er det ingen tvil om at alkohol burde blitt forbudt, pga alle skadevirkningene.
    Hasj derimot, gjør folk glade og rolige og er et mildt stoff. Ingen som røyker hasj får plutselig lyst til å banke opp folk, sånn som med alkohol.
    Når det står om gærninger i mediene om folk som begår et eller annet i hasjrus, så er det på TROSS av hasjen at de foretar seg noe.
    Hasj skaper milde sinnsstemninger og burde være en tillatt form for rusmiddel, mens man burde være mer forsiktig med hensyn til alkohol, som jo tross alt tar mange liv hvert eneste år, og som reduserer de tyngste og svakeste brukerne til totalavhengige tapere i samfunnet.
    I tillegg er stoffet cannabis brukt som medisin i mange land, og er et av de mest helsebringende stoffene vi vet om. Men hele planten er forbudt, til og med det som ikke kan brukes som rus.
    Fordelene med hampdyrling i stor skala er enorme, og planten kan bl.a. brukes til tøy og tau i tillegg til papir og mye annet, og er svært slitesterkt.
    Mitt forslag er;
    Legaliser hasj, begynn å dyrke hamp i stor skala,
    det er et av fremtidens store markeder vi snakker om her, viktig å være tidlig ute. Vi skal jo leve av andre ting enn olje etterhvert også.
    Når det gjelder sprit, burde det ha 25-årsgrense og koste minst det fem-dobbelte av hva det koster idag, eller forby det.
    Øl og vin kan tillates, men vi trenger strengere restriksjoner også her.
    Og en liten fotnote;
    Et eksempel på lov og straff:
    En person blir tatt med 660 gram hasj.
    Dømmes til 8 måneders fengsel, hvorav 5 mnd. ubetinget.
    En annen person tiltalt for grov legemsbeskadigelse under særdeles skjærpende omstendigheter, aktors påstand: 6 måneder,
    straff: 120 dager. Tiltalte hadde drukket alkohol.
    Er dette riktig?
    Andre som utøver grov vold i fylla, slipper unna med samfunnsstraff. At det går an. DusteNorge kaller jeg det.
    Moderate mengder av et særdeles mildt og ufarlig stoff, straffes meget strengere enn grove voldshandlinger, som regel begått av folk i fylla...
    Skal jeg si det på en enkel måte, burde hasj legaliseres og alkohol forbys.

    SvarSlett
  9. hahaha... ja jeg støtter kartellene fordi jeg kjøper hasj... og det er min dårlige personlighet...dummeste argumentet jeg har hørt... jeg støtter forurensing fordi jeg kjører bil og jeg er rasist fordi jeg syntes innvandringspolitikken er dårlig... fatter du hvor jeg vil hen?? jeg røyker hasj fordi jeg liker det og har ingen problemer med mitt ansvar hverken med jobb eller barn... har akkurat blitt ferdig med enda mere skolegang og har toppkarakterer i alt, bla. 6 i gym, jeg røyker hver dag så jeg skjønner at dette stoffet må være utrolig skadelig for min hjerne og fysikk... (ironi for de som ikke skjønte det...) heia hasj og marihuana, vi er nok på vei mot legalisering skal dere se... 5 år så blir det nok bra:):)

    SvarSlett
  10. til dere som ikke vet mye om hasj som blir laget av cannabis; det finnes 2 typer av det og de heter sativa og indica. den ene sorten blir man lat av og andre sorten blir man litt mere effektiv så latskap er faktisk unngående om man vil så det er en dårlig unnskyldning for å være mot cannabis/hasj. har røykt daglig i 6 år nå og prøvd en del andre festdråger som amfetamin og kokain men har slutta med det for at de er faktisk mye verre enn cannabis. alkohol burdte ligge i en kategori over cannabis i listen over farlige narkotiske stoffer.

    SvarSlett
  11. smoke weed evryday.....by dr.dree

    SvarSlett
  12. Til anonyms kommentar kl.20:19 :
    Aktørene som står bak den illegale narkotikahandelen utgjør i mange nasjoner i Latin-Amerika, Asia og Afrika en trussel mot nasjonal sikkerhet. Uten kjøpere av dop ville disse aktørene ikke hatt den negative innflytelsen på sine omgivelser. Hadde det ikke vært for kjøpere av dop ville ikke narkotikakartellene i Latin-Amerika eksistert. Hvis du ikke har kunnskap om dette kan du lese deg opp om det ved å google på f.eks Ross Kemp og SAS-soldaten Chris Ryan, og deres erfaringer med denne industrien.

    Hva gjelder de lite relevante sammenligningene dine: Kjører du bil er du selvfølgelig med på å forurense. Koblingen din mellom rasisme og innvandringspolitikk er irrasjonell da kritikk mot innvandringspolitikk ikke er ensbetydende med tro på inndeling av menneskeheten i raser (som er grunnleggende for å kunne anses som rasist i ordets rette forstand).

    Mener du at det skal være et bedre argument for legalisering av hasj at du liker å røyke hasj og at akkurat du ikke har problemer med å overholde ansvaret du mener du har overfor din jobb og dine barn, enn at titalls millioner av mennesker i andre deler av verden blir skadelidende pga hvordan den illegale narkotikaindustrien påvirker sine omgivelser?

    Her generaliserer jeg riktignok med narkotikaindustrien som helhet. En legalisering av hasj vil helt sikkert redusere den illegale narkotikaindustrien noe, men den eneste måten å få fjernet den fullstendig er å legalisere alle former for narkotika.

    SvarSlett
  13. o0!? Til anonyms kommentar kl.23:47
    ikke ta alt under samme kam, cunt.

    SvarSlett
  14. godt å se at det er fler og fler som kommer med positive tilbakemeldinger når det kommer til cannabis. Jeg kjenner nesten ingen av mine venner som ikke har prøvd eller holder på med å røyke cannabis. Og her snakker vi om advokater, eiendomsmeglere, leger, sykepleier etc etc.

    Jeg røyker hver dag og har vel gjort det i et par år nå samtidig som jeg opprettholder en fulltidsjobb uten problemer. Det er ingen som noensinne har kommentert noe om at jeg er en sløv person eller slikt.

    Så dette bullshittet med at man blir en knekt fyr av å røyke hver dag må stoppe. Dersom man røyker 24/7 er det en annen sak, men det er ikke mange som gjør det.

    Så får vi bare satse på at alle blåøyde mennesker snart får øynene opp og blir klar over at fast food, alkohol, mesterparten av medisiner, nikotin etc er mye mer skadelig enn å ta seg en joint en gang iblant. All denne skremselspropagandaen som staten i mange herrens år har drevet med er noe man må bli kvitt!!

    SvarSlett
  15. til kommentaren 10mars kl 19:19.

    kommentaren din er bra men;
    "mens hasjen kom med de forhatte hippiene"
    dette er feil og kan brukes som motargumenter i en debatt. fact; Propagandaen mot cannabis begynte på tredvetallet i USA og var et resultat av skog/tømmer industriens korstog mot hamp industrien. Ganske vellykket oxo må man vel innrømme.

    SvarSlett
  16. Jeg har røyket i snart 10 år og er mer produktiv enn de fleste. Dersom noen får problemer med hasj bør samfunnet reagere med medlidenhet og strekke ut en hånd i stedet for å slå. Dersom man ikke har problemer med hasj, hvorfor skal det være ulovlig?

    DiNapoli, bra du er tilbake. Kommentarfeltet ditt er fullt av hatere.

    SvarSlett
  17. alle vet at hasj-røyking har vært i bruk i mange mange år. Allerede i faraotiden rundt 5000 år f.kr ble det funnet cannabis i mumienen som er grevd opp. I Norge begynte vi å ta i bruk hasj rundt 1600 tallet(kom med båter) og landskjent/florerte på 1900-tallet.
    Ingen har noen gang død av denne narkotiske planten "GUD" har skapet. (hasj er ikke marihuana, men laget av denne planten og kan derme inneholde andre ingredienser). Spis deg ihjæl på 3 kg hasj eller bland marihuana med tobakk som er kansje grunnen til at det kan være kreftfremkallende.

    på jamaica røyker de daglig, Bob Marley kunne røyke opp til 500 gram marihuana i uka!!!! å enna han ikke døde av planta, men heroin.


    Får det deg noe å tenke på kansje?? sjekk ut på wikipedia om dette stemmer! eller finn fram VG for et halv år siden:D

    SvarSlett
  18. Historien er som følger: Etter sterk lobbyvirksomhet fra alkoholindustrien ble all annen dop forbudt etter en FN-resolusjon i 1963.
    Sterkt forenklet var det slik at alkohol først og fremst var (og er) den vestlige verdens rusmiddel, mens andre rusmidler har vært - og er mer vanlig i resten av verden.
    Resolusjonen kom altså istand etter et vellykket fremstøt fra alkoholindustrien, som dermed skaffet seg monopol på legale rekreasjons-rusmidler.
    Ting som fornuft eller fakta har med andre ord egentlig lite med dagens situasjon å gjøre.
    Når det gjelder kriminalitet foretatt i hasjrus, så omtales det ofte at gjerningsmannen var påvirket av hasj - nettopp fordi det er ulovlig.
    Lovlig rusmiddel som alkohol - på toppen, eller i bunnen av hasjrusen nevnes aldri, selv om den etter all sannsynlighet er hovedårsaken.

    SvarSlett
  19. Det virker på meg som politiet er glad for forbudet mot hasj, fordi hasjrøykere er noe av det enkleste og minst risikoflyte å ta. Rolige og troskyldige åpner de døren og slipper politiet rett inn. Lukta og deres påvirkede tilstand er det umulig å bortforklare og arrestasjonen fører nesten aldri til noe basketak. Det Statens Innkrevingsentral tjener på ei bønne her og ei bønne der i løpet av en uke er nok ganske betydelig og jobben med å fange hasjrøykerne er latterlig enkel og avslappende. Nesten som å stjele godis fra en unge, bortsett fra at ungen lager mer bråk. Til sammenlikning byr det på langt større vanskeligheter og risiko samt krever mye mer fysisk makt å arrestere en ilter fyllefant på byen.

    SvarSlett
  20. Det svært mange av dere anonyme ikke har fått med dere er at forbud ikke løser en dritt. Det virker derimot mot sin hensikt. Fatt dette, for det er essensielt.

    Alle vet hvordan det gikk til helvete under forbudstiden i USA. Og slike tilstander er det nå når andre rusmidler enn alkohol er forbudt. Ikke så altfor gale i Norge, men bare i Danmark er det gjengkriger i København over hasjmarkedet.

    SvarSlett
  21. «Innen psykiatrien er det nærmest opplest og vedtatt at hasjbruk øker risikoen for psykose betraktelig. Hasj kan sies å være farlig på en annen måte enn alkohol.»

    For det første kan vel ikke psykiatrien skryte av å inneha kompetanse. For det andre er alkoholbruk og alkoholmisbruk, i tillegg til å være en stor fysisk risiko, også en risiko for psyken.

    Når det gjelder kommentaren fra Mister Slottsparken 1971, så nøyer jeg med å vise til kommentaren fra Kauder.

    bb1984: Joda, det er noen haters her, men de er da i mindretall? Det er alltid fint med innlegg fra begge sider av debatten, sånn at man får vurdert argumenter, ugyldige argumenter og mangel på argumenter.

    Jeg vil også legge til at den anonyme som poengterte at politiet foretrekker å jage fredlige hasjbrukere fremfor voldelige psykopater, du traff spiker'n på hodet. Politiet har en stygg og udemokratisk rolle i narkotikapolitikken.

    SvarSlett
  22. Tradisjoner kan brytes!

    SvarSlett
  23. Det diskuteres jo frem og tilbake her i dette landet om hasj er farligere enn alkohol eller ikke. Selvfølgelig er jo hasj farlig, men det er alkohol også. det er faktisk farligere, og det er bevist. mange tusner har dødd av alkohol, av hasj tror jeg nok det har vært veldig veldig få dødsfall.
    Jeg synes det er bra at folk har fått øynene mer åpne for hasj her i Norge. Det trenger ikke bli forbudt med alkohol her i norge, men om hasj hadde blitt lovlig er jeg 100% sikker på at det kommer til å bli mye mindre vold her i Norge. Du får ikke lyst til å banke opp noen ute på gata sent på kvelden om du er i hasjrus. Det er bare sånn enkelte som er i alkoholrus gjør. Jeg personlig er myyyyye mer positiv til hasj. Jeg skjønner liksom ikke hva som er så galt med hasj, når alkohol faktisk er farligere. Hadde det vært opp til meg hadde hasj vært lovlig for lenge sia. Håper virkelig det blir lovlig en gang. og at folk får inn i hue at alkohol er farligere enn hasj, for det er det.

    SvarSlett
  24. Hvorfor er det fortsatt ulovlig å produsere hamp(som du ikke kan ruse deg på) ?

    SvarSlett