tirsdag 24. mars 2009

Marius Helland Sjømæling (UMN) eier ikke argumenter

I dagens Waschera på TV2 møtte Ungdom Mot Narkotikas Marius Helland Sjømæling og FHNs Arild Knutsen til debatt. Spørsmålet var som alltid om hasj bør legaliseres, og som alltid snakket Marius Helland Sjømæling bare piss.

Arild Knutsen ga et balansert legaliserings-synspunkt, og fremhevet argumenter som at forbudet virker mot sin hensikt (forbud mislykkes i å begrense bruk), og la vekt på at lovliggjøring er nødvendig for å kunne sikre en tidlig intervenering ved misbruk. For de som ikke skjønner hva han mener med det, så betyr det rett og slett at cannabismisbrukere har veldig høy terskel for å søke hjelp så lenge cannabisbruk er forbudt, fordi frykten for straff og fordømmelse er høy i et forbuds-kåt land som Norge. Arild Knutsen trumfet også med argumentet om at narkotikaforbudet generaliserer, altså at forbudet skjærer alle narkotikabrukere (brukere av vidt forskjellige rusmidler) over én kam, noe som ødelegger muligheten for fornuftige tiltak rettet mot de forskjellige rusmisbruker-gruppene.

Marius Helland Sjømæling klarer bare å hoste opp 2 liksom-argumenter.
--> Det ene argumentet, at Norge ikke trenger et ekstra rusmiddel når vi allerede har alkohol, er et dårlig argument - fordi det er direkte feil. Det er feil fordi cannabis i høyeste grad er tilstede i Norge uavhengig av forbud. Vi har jo like mye cannabisbruk i Norge som i Nederland på tross av at Norge fører en ivrig forbudspolitikk, altså fungerer den såkalte signaleffekten ikke.
--> Det andre argumentet til Marius, som faktisk ikke er et argument, er at i overkant av 90% av ungdom er mot legalisering av cannabis. Hvis det hadde stemt at over 90% av ungdom var mot cannabis-legalisering, så ville det likevel ikke vært et argument mot cannabis-legalisering - det ville heller vært et argument for at ungdom støtter den etablerte politikken. Uansett er ikke over 90% mot legalisering av cannabis. I Wascheras egen nettavstemning var det 77% som var for legalisering av cannabis, altså bare 23% som var mot. Noe som er et argument for at Marius Helland Sjømæling lyver.

Wascheras innslag om cannabis hadde også plass til noen hasj-kommentarer fra diverse kjendiser, samt at den vimsete psykiatri-professoren Helge Waal ble med på siste del av debatten som "ekspert".

Dette er ikke første gang Ungdom Mot Narkotika og Forbundet for Human Narkotikapolitikk møtes til debatt. Persona Non Grata har skrevet om forrige gang Arild Knutsen og Marius Helland Sjømæling møttes til debatt, og du kan også høre hele debatten som lydklipp (mp3). Den gang var debatten lengre, og trengt opp i et hjørne støttet Marius faktisk medisinsk cannabis!

11 kommentarer:

  1. "I Wascheras egen nettavstemning var det 77% som var for legalisering av cannabis, altså bare 23% som var mot. Noe som er et argument for at Marius Helland Sjømæling lyver." NEI! Dette stemmer jo ikke, for inne på waschera er det et minimalt tall som har stemt, dessuten sa Marius at det tallet var i ungdom mellom 15-20 år, ikke 13 og ikke 40, som noen som har stemt her kanskje er, slike debatter vil også tiltrekke seg enormt mye mer oppmerksomhet for dem som er for legalisering enn dem som er mot, dette kan også være en feilkilde til at tallet er blitt som det har blitt. Marius lyver ikke, da tror jeg du må se programmet omigjen

    SvarSlett
  2. jeg mener det budre være lov i norge med hasj, har selv prøvd det menge ganger. jer er 20 år og jeg gjør mer galt når jeg drikker og er erdu, det jeg mener med galt er kriminelle hanlinger som f.eks slosting stjeling osv. men når jeg røyker hasj gjør jeg aldri noe galt, så er da jeg mener det burde være lov får vansklighets ungdom som meg. så håper vi får dette til. har noen venner av meg og de sier at jeg er verdens beste når jeg har røyka, men når jeg er full er jeg en idiot som er bare ute på faen skap osv. så ja. ***fri hasj***

    SvarSlett
  3. Det er fantastisk at media har flyttet fokus på avkriminalisering. Alle som har noe å si, si det. Påvirk de rundt dere og bli hørt!

    INGEN som har peiling på hva cannabis innebærer og kjenner til miljøene hvor dette distribueres kan med handa på hjertet si at cannabis (hasj) burde forbi kriminalisert.

    Å legalisere hasj og selge det under kontrollerte former vil trekke dette rolige, behagelige, smertestillende og personlighetsbyggende rusmiddelet BORT fra de kriminelle miljøene hvor man får tak i sterkere stoffer som er mye farligere.
    I dagens samfunn lærer vi alt for lite om rus og rusmilder, det er greit å filtrere informasjonen man får gjennom skoleverket, men dagens bilde på en rusbruker er helt feil.

    Jeg tror at godt over 50% av landets befolkning bruker gjevnlig/har brukt sentralstimulerende rusmidler.

    Alkoholargumentet er oppbrukt, nevn heller alle de smertestillende kjemiske stoffene vi ukritisk propper i oss uten å tenke oss om.

    Legaliser cannabis for et inkluderende samfunn med tryggere omgivelser og oppvekstkår for våre barn.

    PS: med tanke på hvor vanvittig mange brukere det er av hasj, kan staten tjene penger på å selge det med samme avgifter som på alkohol. Når cannabisen selges kontrollert gjennom staten vil kjøperen være sikker på at det ikke er blandet noe dritt i hasjen.

    Jeg vil påpeke at jeg ikke røyker. Jeg har prøvd det og brukt det mye i perioder, men for tiden prioritere jeg andre ting som jobb og familie. Jeg har flere kompiser som røyker daglig/regelmessig, og er over gjennomsnittlig reflektert og det tror jeg er grunnet deres erfaring gjennom hasjrus.

    Selvfølgelig er det baksider med hasj som med alt annet, noen tåler ikke rusen grunnet lav psyke, og kan bruke det som en flukt. men gjennom legalisering vil samfunnet si ifra og hjelpe slike personer gjennom et tilrettelagt opplegg.

    Det er faktisk flere som går fra sykkel til motorsykkel enn som går fra hasj til sterkere stoffer.

    Nå har jeg skrevet meg bort ganske mye, men jeg håper dere har fått med dere budskapet.

    Hasj er en gir en vennligsinnet, tankefull, reflektert, morsom og ikke minst behagelig rus. Jeg anbefaler alle å prøve det, og gjøre egne erfaringer før dere uttaler dere.

    mvh framtidsrettet mann

    SvarSlett
  4. #1: Uansett hva pollen på tv2's sider sier: hvis det virkelig er slik at 93% av norsk ungdom er imot en legalisering av cannabis, hvorfor prøver et sted mellom 20 og 30% stoffet?

    SvarSlett
  5. Til Snorre: Jeg har en liten rettelse som er viktig å være klar over. Smertestillende er ikke det samme som sentralstimulerende. De påvirker hjernen på vidt forskjellig måte, og har svært forskjellig funksjon.

    Ellers er det viktig å reflektere i større perspektiv enn det nevrovitenskapelige og farmakologiske. Hva sosiologisk påvirkning hasjbruk fører til er lite nevnt og reflektert over. Personlighetsforandringer/habitus som følge av hasjen kan påvirke samspillet med andre mennesker på en måte som ikke nødvendigvis er positiv (Selverfart).

    Samfunnet har idag støtteapparat for de som av ulike årsaker trenger det, og det finnes også hasjavvenningskurs for de som ønsker det.

    For meg gjenstår det ennå å møte en hasjbruker som er over gjennomsnittet reflektert, selv om det sikkert finnes.

    SvarSlett
  6. Til Anonym #1:
    Det er i det hele tatt merkelig at Ungdom Mot Narkotika velger å fokusere utelukkende på ungdom mellom 15 og 20 år. Uavhengig av den kuriositeten: Marius Helland Sørensen-Sjømæling påsto at ALLE undersøkelser (med ungdom mellom 15 og 20 år) viste at over 90% var mot legalisering, men jeg tviler sterkt på at det er snakk om undersøkelser i flertall. Hvis han ikke kan vise til undersøkelser i flertall som viser det han påstår, så lyver han. Ungdom Mot Narkotika nekter nærmest konsekvent å oppgi kilder, så hvilke undersøkelser han prater og er det nok ingen som vet. Dette tyder på at han lyver, og hvis du legger ditt eget UMN-medlemskap til side et øyeblikk klarer nok også du å se dette, Anonym #1.

    Hvis Marius Helland Sørensen-Sjømæling i det hele tatt har en eneste undersøkelse å vise til som støtter hans 90%-påstand, så er det langt fra sikkert at den undersøkelsen har flere spurte/stemmende enn Waschera-avstemningen.

    Jeg registrerer også at du valgte å fokusere på det eneste poenget mitt som ikke hadde noe med saken å gjøre. Blogg-innlegget mitt handlet om hvor elendige argumenter Marius Helland Sørensen-Sjømæling har, samt om fornuften i Arild Knutsens tilnærming.

    Marius har jo aldri vært den skarpeste kniven i skuffen. Her er en klassiker fra 2002, der Helland Sørensen-Sjømæling på kvalmenden udemokratisk vis taler mot ytringsfrihet:

    «Sjømæling håper han klarer å samle så mange cannabis-motstandere at de kan sitte i veien for tilhengerne på Torvet.
    - For min del er det uvesentlig om tre eller tre tusen personer demonstrerer for hasj. Poenget er at kommunen gir dem tillatelse.
    - Er det ikke slike ting vi må akseptere under ytringsfrihetens fane i et demokrati?
    - Nei, jeg mener dette ikke skal tillates. Narkotika undertrykker dem som har det ille fra før, mener en svært provosert Sjømæling.»

    SvarSlett
  7. "Casper" - sjeldent gidder jeg å bry meg om hva du blogger om, eller hva du mener om meg som person, for det går helt fint uten:)

    Undersøkelsene jeg viser til er
    1. SIRUS(Statens institutt for rusmiddelforskning) som har en større undersøkelse hvert eneste år i aldergruppen 15-20 år.www.sirus.no

    2. Den 5 årige (tror jeg husker riktig) store ungdomsundersøkelsen som jeg, så vidt jeg husker, gjennomføres av NOVA.(med forbehold om at jeg husker feil her jeg sitter)


    I forhold til uttalelsen, som var for 7 år siden, så har jeg gang etter gang sagt at det kanskje ikke var det lureste å si, jeg har nemlig evnene "Casper", til å innrømme mine feil.

    M

    SvarSlett
  8. Marius Helland Sjømæling.

    Vi blir aldri enige om legalisering eller ikke, så gidder ikke å diskutere det her å nå. Har dog ett spørsmål. Hvorfor heter dere "Ungdom mot narkotika", og ikke "Ungdom mot rusmidler" Eller liknende? Regner med at du er like mye imot alle andre rusmidler lovlige, og ulovlige?

    Og om du ser en mafiafilm fra 30 åra i Usa, kjenner du noe fra dagens samfunn igjen?

    Når det er sagt synes jeg det er bra at dere jobber imot at ungdommer ikke skal ruse seg(da det ikke er sunt for ungdommer å ruse seg generelt) synes dog dere ligner litt for mye på en "sekt"

    SvarSlett
  9. Men Marius Sjømæling: Siden dere vil at ungdom ikke skal bruke narkotika, ville det ikke vært bedre med en legalisering da, siden både hasj og andre stoffer er mer tilgjengelig under forbudet? Forresten - Jeg har vært mellom 15-20 aldersgruppen for et par år tilbake, og har aldri hørt om noen slike undersøkelser før nå. Og en siste ting; Hvor mange personer er det denne undersøkelsen skal ha spurt?

    En tenkelig grunn til at du mener det er 90% kan være at ungdom blir pepret med skremselspropaganda fra både dere, staten og politiet.

    SvarSlett
  10. Jeg har samme erfaring som #2. Når jeg røker har jeg ingen problemer med omverdenen. Men når jeg drikker er det en balansegang. Brått forandrer jeg personlighet og kan finne på mye faen (slåssing, fyllekjøring, hærverk). Men dette husker jeg ingenting av dagen etter.

    Prøver å ikke drikke så mye at jeg bikker over, men det skjer titt og ofte (jeg drikker ikke så ofte da, 0,5-1 gang i måneden). Er student, og det er stort drikkepress. Å ikke gå på sosiale tilstedninger, eller å gå edru er hemmende for nettverksbygging. Noe som igjen er hemmende for fremtidig karriere. Når man er edru er man i en annen sinnstilstand en de man skal prøve å snakke med. Jeg finner det lite interessant og ofte slitsomt å konversere med fulle mennesker når jeg er nykter. Brisne folk går, men det stadiet blir fort tilbakelagt.

    Det var en her som sa han ikke hadde møtt en reflektert hasjrøyker. Da har du nok ikke møtt nok folk. Eller mer trolig, du har møtt dem, men de innrømmer ikke at de røyker. Det kan være direkte skadelig for helse (møter fulle narkotikamotstandere som vil slå litt vett inn i skallen din så du ikke skader deg selv mer), omgangskrets og karriere.

    En av farene ved forbudet, tror jeg i hvert fall, er at ungdommer blir fanget i en "sekt". Omgangskretsen blir mindre pga fordommene som propagandaen skaper blant de som ikke røker. Til slutt har du bare ”sekten” igjen. Og etter min erfaring så er det bare et tidsspørsmål før noen i ”sekten” prøver andre stoffer. Personlig begynte jeg å røke sigaretter. Jeg har gått over til snus i ettertid, men avhengigheten sliter jeg med daglig fremdeles.

    SvarSlett