torsdag 29. juli 2010

Å innrømme feil

Det er ikke så lett å innrømme feil. Mange mener jeg har gjort feil i nær fortid, men jeg klarer ikke se det selv. Hvis man ikke klarer å se sine egne feil, så er det fint hvis noen kan påpeke og synliggjøre feilen(e), sånn at jeg kan lære.
Jeg har jo fått noen hint, da. Jeg setter opp stråmenn én masse, jeg er selvgod, jeg tillegger andre motiver og meninger, jeg opptrer passiv-aggressivt, jeg er narsissist, jeg troller, jeg er inkonsistent, jeg tror jeg er cool og jeg foretar personangrep. Det er mer også som har blitt ytret, for det har vært lov til å spytte, drite og pisse på dude'n som mer eller mindre frivillig lenka og benka seg til gapestokken, men de nevnte feil er vel hovedessensen i den ultra-konstruktive kritikken som har blitt slengt etter meg.

Som nevnt klarer jeg ikke å se at jeg har gjort noe spesielt feil på NorCan. Men la oss si at jeg faktisk har gjort grove feil og at jeg også hadde klart å se at jeg har gjort grove feil. Ville jeg klart å innrømme feilen(e)? Hvis jeg faktisk ER passiv-aggressiv og ikke bare opptrer sånn, eller hvis jeg har narsissistisk personlighetsforstyrrelse, så er det ikke schnikk-schnakk-schnukk om at jeg engang klarer å innse feil. Men hvis jeg ikke er passiv-aggressiv eller bare delvis, og hvis jeg ikke er narsissist, så kanskje jeg kan både innse og innrømme. Det kommer nok i stor grad an på konteksten. Det kommer nok i stor grad an på motparten(e).

I forbindelse med NorCans utrolig lavmælte falske innrømmelse ang. Maria Eliassen i 2009, så tror jeg Googles cache (innlegg 56) og dette bildet av BK sitt innlegg er eneste bevis på innrømmelsen:

Klikk bildet for full-size.

Men kanskje er innlegget fortsatt på NorCan-forumet, jeg vet ikke. Det er for vanskelig å følge med på hva som får bli og hva som blir slettet. Som kommentar til bildet av BK-innlegget ble det på NorCan ytret av en ung rebell:
"Iallefall på bildet du poster på bloggen din ang. Ledelsen, er BK og andre i ledelsen mann/mennesker nok til å innrømme sine feil og lærer av det."

Det er jo lov til å ha sin mening, men jeg kan i liten grad være enig i påstanden, bl.a. fordi det aldri ble gitt noen beklagelse til Maria.
Aktiviteter som sensur, forskjellsbehandling, gruppementalitetsutfoldelse og massesuggesjon er ødeleggende elementer for erkjennelse av feil, og det samme er frustrasjon, stolthet og mangelfull rollefordeling.

Man skulle tro at hasjrøykere var litt mer reflekterte, ydmyke og åpne for å innse feil, men hasjrøykere er vanlige mennesker de også. Det beste ville vært om man innså feil og lærte uten at noen måtte påpeke og tydeliggjøre, og det nest-beste ville vært om man innså og lærte når noen påpeker og tydeliggjør.
Man skulle tro at fotball-idioter er helt på trynet; menn som stenger alle følelser inne og skriker og krangler, som fotball-supportere, i forskjellige farger, som en ventil for de innestengte følelsene. Men check it out!
I forbindelse med Stabæk - Viking på VG NETT:

fotballidiot2:
Viking (4-3-3): Rune Almenning Jarstein - Stefan Gislason, Børre Steenslid, Indridi Sigurdsson, Håkon Skogseid - Martin Fillo, Tomasz Sokolowski, Birkir Bjarnason - André Danielsen, Patrik Ingelsten, Vidar Nisja
Benken: Arild Østbø, Trond Erik Bertelsen, Alexander Ødegaard, Tommy Høiland, Valon Berisha

fantavigå:
Hva? er Bertelsen skadet eller vraket? Vært i maling av hus modus de seneste dagene og ikke fått det med meg.

fotballidiot2:
I og med han er på benken tviler jeg på det skyldes skade.
Regner uansett med at forsvarsrekken ser slik ut selvom Aftenblad satt den opp litt annerledes:
Skogseid - Steenslid - Gislason - Sigurdsson

fantavigå:
Haha, nei for det hender jo aldri at folk med småskader henvises til benken. Det er jo rett på sykestua som teller da :)

fotballidiot2:
Som sagt jeg tviler på det skyldes skade, men hans prestasjoner samt Gislasons prestasjoner. Antar de ønsker Gislason inn og da ryker den som har vært svakest ut.
Men jeg har ingen inside info.

fantavigå:
Skal jeg være ærlig så prøvde jeg bare å redde litt skinn, etter nok en utdritning som skyldes skumlesing. Jeg leste ikke hvem som satt på benken :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar