onsdag 14. juli 2010

NorCan-autoriteter

Som Jemen illustrerer, så er det alltid patetisk når autoriteter misbruker makten sin til å kneble ytringer ved å ødelegge informasjon eller hindre søk etter informasjon.

Her er en sjelden innrømmelse fra en internettforum-ledelse, dog fra 2009:

Klikk bildet for full-size.

De la seg flate, men jeg har aldri hørt noe om at en offisiell beklagelse faktisk ble gitt Maria Eliassen. Uansett var det en tung kamp og mye bitterhet man måtte gjennom for å få autoritetene på Norsk Cannabisforum til å erkjenne feil i egne rekker.

Jeg trodde de hadde tatt lærdom av Maria-saken, men det har de tydeligvis ikke. Nå har jeg blitt midlertidig utestengt fra NorCan etter etterspillet av en diskusjon med Stein Hoftvedt om Hasjmarsjen 2011, der ufrivillig humor fra kvalitetshasj-elitisten Ganjalf har vært fantastisk.
Uansett; fremover vil det bli stilt krav til presisjon og relevanse når konstruktiv kritikk skal kommuniseres til NORMAL via NorCan.

"Freedom of speech - that's some motherfucking bullshit - You say the wrong thing - they lock your ass up quick."

14 kommentarer:

  1. Ytringer på et privatdriftet internettforum er et privilegium ... ingen rettighet.

    De som drifter en bestemt privateid nettjeneste står fritt til definere sine egne vilkår. Hvis du er uenig i disse kan du jo alltids starte ditt eget forum? Med større takhøyde så klart :-)

    SvarSlett
  2. BTW: Takk for IP-ban'en, El.

    Fra NorCan-lovens punkt om hva som skjer om du ikke følger reglene:
    "Om du ikke følger reglene så kommer moderatorene til å ta vekk ditt innlegg
    og eventuelt gi deg en offisiell advarsel. Gjentatte brudd mot regelverket
    til tross for advarsler betyr utestengning fra NorCan og dets forum på
    ubestemt tid."

    Jeg har brutt regelverket 1 gang ved selvtekt da jeg ba Ganjalf dra til hælvete. Jeg fikk
    ingen offisiell advarsel, og det ene regelbruddet ble brukt som grunnlag for
    å utestenge meg.

    De bestemmer selv vilkårene ja, anonym, men de må tåle å få påpekt arbitrær håndhevelse av disse. Hvis ikke har de ikke noe ute i den store stygge verden å gjøre.

    SvarSlett
  3. Hei igjen!

    Jeg havnet med en tilfeldighet inn på siden din, men fikk med meg såpass at NorCan tydeligvis er noe nordisk/norsk hasjforum eller noe slikt.

    Poenget mitt var at noen som driver en internettjenester er 100% suveren selv om det går på bekostning av hva andre vil oppleve som rettferdighet. De kan definere alle de regler de måtte føle for ... og i realiteten endre dem når de føler for dette. Selv om de sågar skulle bryte sine egne regler, så vil de fremdeles kunne slippe unna dette uten konsekvenser.

    Ulempen med for åpenbar harsellering av sine brukere er jo at disse kan gå lei og finne seg andre steder å bruke nett-tiden sin på.

    Jeg ville ikke tatt dette så tungt om jeg var deg. Hvis det virkelig irriterer livet av deg, så kan du jo starte opp et konkurrerende nettsted. Et webhotell + et helt kurrant diskusjonsforum koster vel knapt nok tusenlappen år år :-)

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  6. Jeg er sjelden fly forbanna på folk.

    Kommentarene dine handler jo om meg personlig og min reaksjonsmåte. Det er en helt annen diskusjon enn hva som skjedde på forumet og hva som prinsipielt er rett eller galt.

    Når det gjelder meg som person og min reaksjonsmåte, så må betraktningene dine ses under emnet "hevn". Man vil aldri tjene noe på å hevne seg med aggressjon, men likevel har mennesker begrenset og varierende eksplosjonspunkt. Hvis noen i RL kaller meg "dust" eller "homo" eller noen annet som er ment nedlatende, så lar jeg det gjerne passere med mindre jeg har en dårlig dag. Hvis noen voldtar dattern min, derimot, så vil nok vold sterkt bli vurdert som "hevn", selv om verken jeg eller datteren min "tjener" noe på det.

    Så hva som er rett og galt i en konflikt er en ting, og hvordan de enkelte deltagerne reagerer i konflikten er en annen ting. Poenget er at jeg ikke "tar det så tungt" som det virket som du var bekymret for at jeg gjorde.


    Hvis du var innom NorCan og synes det er noen gode poenger der som jeg burde forstå, så er det bare å kline til med lærdom. For å få oversikt kan det være verdt å få med seg dette:
    Konflikten startet i en tråd som heter "Normal nede?". Innspillet til Ganjalf kanaliserte jeg over i en annen tråd som nå er slettet, og det var her Moderator El startet maktmisbruket. Etter en ukes tid med om-og-men og privat kommunikasjon så fortsatte konflikten i tråden "Praksis med stenging av tråder" etter at "Normal nede?" ble stengt.

    Det ikke-registrerte medlemmer ser på NorCan nå er siste rest av etterspillet.

    Du må registrere deg for å se "Normal nede?"-tråden og majoriteten av forumet.

    SvarSlett
  7. hei igjen, mulig jeg ikke fikk med meg alt som skjedde. Men å si sånt kan være farig til en viss grad, for andre og for en selv.

    Det var ikke noe mere, men tysting er nono uansett i mine øyne. Håper noen kan sette dette i lys for deg.

    SvarSlett
  8. "Tysting" er det som fikk konflikten til å blusse opp i utgangspunktet. Er det bare til politiet du synes det er nono med tysting, eller gjelder det også andre autoriteter? Er det forskjell på mikro og makro med tanke på din holdning til tysting?

    PS: Jeg har slettet noen innlegg p.g.a. aktivitet bak kulissene. Fant ikke ut hvordan man modererer, så si fra om du synes jeg har fjernet noe vesentlig fra innlegget ditt av 17:50.

    SvarSlett
  9. Hei igjen!

    Klandrer deg ikke om det blir rot med disse anonyme innleggene. Jeg kan bare stå til ansvar for de to første av dem (dette er altså mitt tredje og sånn sett har du ikke slettet noe som kommer fra meg).

    Jeg synes egentlig ikke dette er noe nytt. Situasjonen med at regelrytteri går til hodet på forum/chatmoderatorer har eksistert siden "internettets mårgen". Noen tåler ikke "makten" det er å i en avgrenset digital sfære kunne avgjøre dine ytringsmuligheter og vil (mis)bruke denne etter eget forgodtbefinnende.

    Det er mulig at du på bakgrunn av lengre føljetonger føler deg urettferdig behandlet, eller at en burde tatt andre "hardere", mens du burde sluppet "lettere" osv ... men da er vi egentlig tilbake til square one som er:

    1) De som tilbyr en internettjeneste definerer under hvilke vilkår du/jeg/andre får benytte oss av denne
    2) De som tilbyr en internettjeneste har pr definisjon alltid rett (selv når du mener de har feil).
    3) De som tilbyr en internettjeneste kan etter eget innfall endre, modifisere, snu, vri og bøye på sine egne regler, eller sågar på et hvilket som helst tidspunkt nekte deg aksess til denne tjenesten ... ene og alene fordi de føler for det.

    Hvor plasserer det deg som bruker? Tja ... vi må innfinne oss med at vi er nederst på næringskjeden. Nettsteder/tjenester med utilstrekkelig grad av takhøyde vil fort miste sin popularitet og folk vil "flytte" fokuset sitt til andre steder.

    Hvis disse moderatorene konsekvent ligger og kiler irritasjonsnerven din, så er mitt tips at du finner deg et annet fora hvor en praktiserer mer liberale ytringsmuligheter, alternativt at du alene eller sammen med andre drar andre irriterte sjeler med over på et konkurrerende forum.

    Jeg kjenner ikke så mye til bakgrunnen for din vrede spesifikt det skal jeg ærlig innrømme, men jeg vet mye om tematikken generelt ... og ønsker deg til lykke med jakten på et diskusjonsforum som ikke øker hvilepulsen din betraktelig :-)

    SvarSlett
  10. Velkommen til internett! Noen tips og triks som kan lette overgangen fra analogt til digitalt sosialt samkvem, finner man her:
    http://www.fenixdev.net/

    Legg spesiellt merke til tredje/fjerde paragraf, samt tips nummer 14, 16 og 17.

    SvarSlett
  11. Ja, anonym med 3 innlegg, det går fort surr når de fleste kommenterer helt anonymt. I gardinmenyen under tekstboksen man skriver i er det muligheter for å velge "Navn/nettadresse", og nettadresse-feltet er valgfritt. Jeg oppfordrer alle anonyme kommentatorer til å gjøre dette. Bytt ut anonymiteten med pseudonymitet.

    Tusen takk for innspillene dine. Jeg håper også at en tilsynelatende oppegående person som deg foretrekker legalisering av cannabis fremfor forbudskrig mot cannabis - selv om du ikke bruker det selv.

    SvarSlett
  12. Angående Welcome To The Internet, så var den morsom, den. En eller annen dude på NorCan linket til The Duncan Principle i forbindelse med oppstyret.

    SvarSlett
  13. Casper DiNapoli det du har gjort har ikke ført til annet en en svekkelse av den norske legaliseringsbevegelsen. Okey you have proven your point, but at what costs? Norcan har mistet mange bra folk pga deg, jeg håper virkelig du tenker deg godt om før du kommer med trusler etc.. Kort sagt så bør du slutte og oppføre deg som en drittunge, hvis du virkelig bryr deg om denne saken bør du faktisk klare og tenke så langt at du skjønner at det du har gjort ikke på nonen måte har vært positivt for legaliseringsmiljøet i Norge.

    Og tystere det har vi alle en mening om...

    Peace out.

    SvarSlett
  14. Hvilke bra legaliseringsfolk er det legaliseringsbevegelsen har mistet på grunn av meg? El er ikke noen "aktivist", og det er uansett ikke min skyld at han flounca. Hvis noen andre enn han selv har skylden for at han stakk, så er det Ganjalf du bør rette lupen mot. Men jeg skjønner godt at du ikke tør.

    Hvem er du forresten? Jeg regner med at du er DubBud. Peace out!

    SvarSlett