mandag 25. august 2008

Valgfrihet også når det gjelder rusmidler

Persona Non Gratas Casper DiNapoli er partipolitisk nøytral, med unntak av å støtte ethvert partis retning mot en fornuftig narkotikapolitikk. Jeg har fått med meg at de blå partiene - de borgerlige, liberale, libertarianistiske eller hva vi skal kalle dem - de prater mye om valgfrihet. Denne valgfriheten er i praksis at de rike skal få velge å kjøpe foreldrene sine inn på bedre aldershjem, og at de rike skal få kjøpe barna sine inn på bedre skoler. Det er da fett nok å få lov til å velge, og kanskje valgfrihet er ment for alle. Kanskje de blås frihetssatsning og valgfrihetssatsning saboteres av de røde partienes fokus på likhet. Likhet er da fett nok det også, men frihet og likhet burde egentlig kunne gå hånd i hånd.
Nok sagt om hånd i hånd!

Denne valgfriheten til de besteborgelige, jeg vil vite hva den betyr for meg. Jeg driter en lang faen i aldershjem, men jeg bryr meg om tjall. Jeg liker å røyke tjall, og jeg ønsker å velge å røyke tjall fremfor å drikke alkohol. Jeg er ikke motstander av alkohol. Jeg synes at de som ønsker å bruke flere rusmidler skal ha muligheten til det, men jeg synes at valgmulighetene bør være tilgjengelige, sånn at man kan velge. Har man muligheten til å velge, så har man også muligheten til å velge smart.
Har de blå partiene noe de vil si til meg?

Sånn som det er i dag prøver autoritære nazi-myndigheter å tvinge oss til å velge ett spesifikt rusmiddel fremfor alle de andre. Jeg er som nevnt uenig i å tvinge alle til å velge kun ett spesifikt rusmiddel når denne verden tilbyr veldig mange, men la oss for diskusjonens skyld anta at det er smart å velge ut ett spesifikt rusmiddel som alle kan bruke.


Jeg skal illustrere poenget jeg prøver å lage med et eksempel fra det virkelige norske liv. Check it out:
Drita idiot drar villmannskjøring med teleskoptruck i downtown Jessheim.
Heldigvis er dette på natten da minst mulig mennesker er ute, men det fins faktisk norske statsborgere som velger å gå fredlig rundt omkring også om natten.

Å kjøre rundt i en teleskoptruck drita full, sånn at man blant annet meier ned skiltet som Dagbladets bilde illustrer - det er egentlig ganske farlig. Det kan vel egentlig sammenlignes med å slippe en løve løs i Jessheim Sentrum natt til søndag. Kanskje litt overdrevet? Det kan hvertfall sammenlignes med å slippe løs et blindt nesehorn eller villsvin i Jessheim Sentrum natt til søndag. Det er jo hårreisende, både sammenligningseksemplene mine og den faktiske hendelsen. Hvorfor har vi valgt et slikt idiotdop som det eneste lovlige?

En drita idiot er livsfarlig for omgivelsene på så altfor mange måter. En cannabispåvirket person, derimot, kan man på ingen måter tilknytte de samme risikofaktorene. En stein idiot kan godt finne på å kjøre bil, men han kræsjer etter all sannsynlighet ikke. En stein idiot ville sannsynligvis heller ikke prøvd å løpe fra politiet etter biljakt/teleskoptruckjakt, men ville nok tenkt: "Jeg er en stein idiot, mens schnutefaen er en topptrent aggressiv satan. Dessuten skal jeg vedde på at han har bikkjer på slep."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar