søndag 3. august 2008

Nordmann banket opp etter narkotikasmugling og narkotikamsibruk på flyplassen i Qatar

En 57 år gammel norsk mann ble banket opp av flyplasspolitiet i Qatar etter å ha smuglet narkotika med seg til flyplassen og også misbrukt narkotika på flyplassen.

- Jeg ble regelrett banket opp av flyplasspolitiet i Doha og anholdt i et halvt døgn. Så tok de lommeboka mi, slik at jeg ble sittende i Qatar uten penger, forteller en sjokkert norsk 57-åring til Dagbladet.no.

Grunnen til episoden er at 57-åringen brøt forbudet mot å misbruke narkotika offentlig i det strengt muslimske landet ved Persiabukta.

Transitt
Nordmannen mellomlandet i Qatars hovedstad på vei fra Nairobi i Kenya.

- På turen dit hadde jeg misbrukt 5 brukerdoser narkotika - over fem timer. Jeg var ikke dopa, sier 57-åringen, som dro i taxfreebutikken da han hadde landet i det arabiske landet.

- I røykeavdelingen tok jeg en ny brukerdose. Like etterpå dukket fem høflige uniformerte menn opp og tok meg med til et rom nedenunder. Da forandret stemningen seg brått, forteller mannen.

Politimennene beslagla pass, boardingkort og lommebok, og la 57-åringen i håndjern. Deretter ble han fysisk og psykisk mishandlet, forteller han.

- Jeg husker ikke detaljer, men jeg ble regelrett banket opp; de dyttet meg rundt, slik at jeg falt på golvet. Deretter forlot de rommet, men en av dem kom inn flere ganger seinere og slo meg. Jeg var veldig redd og begynte å gråte, men han bare smilte av det.

- Det grenset til tortur, sier 57-åringen til Dagbladet.no.


Politiet tok lommeboka
Etter nærmere tolv timer slapp han ut, men måtte vente ytterligere et døgn før han fikk fly hjem. I mellomtida gikk han rundt på flyplassen i Doha blakk.

- De tok lommeboka, og prøvde å bortforklare det. Det var ca. 450 euro der, forteller 57-åringen, som etter hvert fikk hjelp til å kontakte den nærmeste norske ambasasden i Abu Dhabi i Forente arabiske emirater.

- De fortalte om totalforbudet mot å misbruke narkotika offentlig, og rådet meg til å legge meg helt flat og innrømme lovbruddet. Jeg kunne endt opp i fengsel, sier den rystede nordmannen, som heller ikke får noe igjen på reiseforsikringen siden han brøt loven.


Ruset
Pressevakt Bjørn Svenungsen i UD bekrefter at nordmannen ble arrestert for narkotikamisbruk.

- Ifølge myndighetene i Qatar ble han anholdt fordi han var ruset, og han reiste videre etter kort tid, sier Svenungsen til Dagbladet.no.

Svenungsen forteller at liknende episoder med nordmenn i Midtøsten forekommer av og til.

- Uten å trekke slutninger om hva som har skjedd her, kan det være nyttig å huske at en del av disse landene har en helt annen terskel for hva som er ruset enn her. Det kan lønne seg å sette seg inn i slikt før man drar, sier UDs pressevakt.

Mange vestlige får kultursjokk når de reiser til strengt muslimske land, og fra Emiratene kommer mange rapporter om turister som risikerer strenge straffer for bl.a. strandsex og alkoholbruk.

Les denne saken på norsk i Dagbladet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar