Det er bare en uke siden forrige gang Dagbladet reklamerte for alkohol - da fordi Vinmonopolet hadde sluppet 86 nye viner. Nå, en strategisk uke senere, feirer Dagbladet at vin-importørene har lansert høstens vin-nyheter fra Bestillingsutvalgets liste.
Det er hyggelig at de rike kan bruke mange penger og pompøse krefter på å sniffe og sammenligne vin, mens verdens fattige får velge mellom sølevann og sølevann. Men sånn må det kanskje være, menneskeheten er de mest brutale dyrene som finnes. Konkurransen er knallhard, og vi grupperer oss i nasjonaliteter og klasser innenfor disse.
Alkohol har ikke lenger særposisjon som innlysende rekreasjonelt rusmiddel. Det er ingen tvil om at alkohol har en destruktiv utløsende sammenheng med drap, vold og voldtekt, og den 2008-opplyste nordmann vet at det finnes langt mer konstruktive rusmidler tilgjengelig for bruk. Cannabis fortsetter å bli mer og mer stuerent i Norge, på tross av myndighetenes og moralindustriens selvforsvarsmekanisme. Skal samfunnet akseptere utstrakt vinsmaking bør det også akseptere utstrakt weedsmaking.
Det er ikke så mye galt i vinsmaking, og det er vel heller ikke formelt sett reklame for alkohol. Men det skal være likhet for loven, og det må i denne sammenheng nevnes at politistatsforkjemperne i Norsk Narkotikapolitiforening i disse dager prøver å få gjennomført lovforbud mot cannabissymboler i Moss. Mørkemennene forstår ikke eller ignorerer strategisk at et cannabisblad ikke er reklame for spesifikke cannabisprodukter for salg, men symbol for cannabispolitikk eller cannabiskultur.
Diskutér Norsk Narkotikapolitiforening på Norsk Cannabisforum.
fredag 12. september 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar