tirsdag 2. september 2008

Stoppet i tollen på Gardermoen

Casper DiNapoli dristet seg en tur innom det narkotikapolitiske u-landet Norge i forbindelse med kommende festivitas, og bestemte seg for å legge igjen fordommene mot nordmenn i Danmark. Alt gikk fett på Kastrup, og flyturen var morsom nok for en fjern faen.

Ingen forsinkelser, ikke noe tull - bagasjen kom til og med samtidig med min ankomst til bagasjebåndet. Jeg gikk smilende mot grønne "No shit to declare" mens jeg hørte på Cast Zoboon for å tilpasse meg språket, og plutselig så jeg en uniformert dame med en leken bikkje. Hun hadde bevegende lepper, så jeg måtte nappe musikken ut av ørene.

Joda, jeg er norsk. Jeg kommer fra København.
Bikkja var visst glad i meg, og kjøter'n var egentlig litt søt. Jeg følte meg down med dyret og lot'n slikke hånda, og iveren ville ingen ende ta. Det kunne virke som den var ute etter bag'en min, men det kunne også virke som den ville leke med øretelefonene mine. Verken bikkja, toller-dama eller jeg ble klok, så jeg endte opp inne hos en mannlig toller.

I slike situasjoner opplever man ofte en nedlatende tone fra den uniformerte jævelen, og plutselig er man med på anale utskeielser som virker fryktelig unødvendig. Men ikke jeg, og hvertfall ikke i dag. Jeg fikk den hyggelige tolleren, jeg fikk Jon.

Jeg føler at Jon behandlet meg med respekt. Han tok riktignok en grundig sjekk av bagasjen min og lommene mine, og jeg ble befølt utenpå klærne. Til og med skoene mine fikk en liten sjekk. Men det var greit. Jon hadde nemlig en hyggelig tone under hele akten.

Det aller første vi snakket om, var om bikkja hadde noen grunn til å reagere på meg. Jeg fortalte at det ikke var noe stæsj i bagasjen min, men at jeg godt kunne skjønne at narkobikkja fikk snusen av bag'en min og spesielt klærne mine. Jeg sa også at jeg hadde 2 stk. longpapers med meg, og det var tydeligvis helt okey. Med andre ord virker det ikke som om Jon er i Norsk Narkotikapolitiforenings klør.

Stå på Jon; vi trenger hyggelige tollere som deg, tollere som skjønner at også stoners skal behandles med respekt. Keep it real, customs-dude!

3 kommentarer:

  1. Herlig frekt. Så kjekt å høre slike historier i disse mørke (ikke fullt så mørke) tider..

    SvarSlett
  2. http://www.psykol.no/default.aspx?did=9155933&aid=9044520

    SvarSlett
  3. Halla Kauder. Hyggelig at du fortsatt følger med på bloggen min. Og ja, dette var jo en solskinnshistorie. Jon var skikkelig hyggelig, kanskje han bør få æresmedlemskap i FriFyrerLosjen..

    Sally; takk for tips.

    SvarSlett