tirsdag 18. november 2008

Espen Andresen ødela debatten - hvertfall delvis

Mandagens Tabloid var svært interessant, og Arild Knutsen fra FHN og Ola Elvestuen fra Venstre var interessante å høre på, ikke minst av aktualitetsårsaker: Ola Elvestuen er sentral ved Venstres forslag om heroin på resept, og Arild Knutsen har vært usedvanlig aktiv og veltalende i narkotikadebatter den siste tiden. I mandagens Tabloid kom de begge med gode innspill, men dessverre ble debatten noe rotet til av debattens øvrige deltagere.

Jan Bøhler er helsepolitisk talsmann for Arbeiderpartiet, og endte opp i en typisk politisk forsvarsposisjon siden han representerer Regjeringen. Debattens klovn var uten tvil Espen Andresen. Han virket delvis i ubalanse, og bykset tidvis inn i den dannede debatten med uklare emosjonelle innvendinger. Han virket å forfekte en fullstendig nulltoleranse overfor heroin på resept, og hadde et syn på heroin som et drepende stoff, og virket helt blind overfor det faktum at det i veldig stor grad er forbudet som dreper. Dette drepende forbudet ønsker Espen Andresen tydeligvis å fortsette med, noe som selvfølgelig vil gjøre at Norge vil fortsette å toppe overdosestatistikkene.

Espen Andresen trodde også han var jævlig smart ved å dra en retorisk finesse - han stilte følgende spørsmål:
«Man må hjelpe folk til å avstå fra det som dreper dem og ikke gi dem det som dreper dem. Hvorfor gir man da ikke alkohol til alkoholikere.»

Det Andresen tydeligvis ikke helt forstår, er at man faktisk gir alkohol til alkoholikere. Alle borgere over 18 år, også alkoholikere, har lov til å kjøpe alkohol i Norge, hvertfall så lenge de ikke er over-overstadig beruset. Alkoholikere får lov til å drikke seg ihjel hvis de vil, på lovlig alkohol kjøpt lovlig i butikken, eller på lovlig sprit kjøpt lovlig på Polet. Men alkoholikeren selv kan oppsøke hjelp, og kan inngå kontrakt med hjelpetiltak om å forplikte seg til alkohol-avholdenhet via frivillig innleggelse.

Det hadde vært fint om også de heroinavhengige kunne få sin sårt tiltrengte heroindose på en overkommelig måte, i så lang tid det måtte ta før den enkelte selv føler seg klar til å begi seg ut på et forsøk på rusfrihet. Andre enn den avhengige selv kan nemlig ikke tvinge den avhengige til rusfrihet. Selvfølgelig kan vi prøve som vi har gjort i mange mange 10-år, men det resulterer bare i at de avhengige får tak i heroin selv på egenhånd, gjerne etter å ha prostituert seg eller gjort brekk i bilen din for å få råd til den skyhøye prisen - som er kunstig presset opp i himmelen av det ultrastrenge drepende narkotikaforbudet.

16 kommentarer:

  1. Espen Andresen er en vits. En dårlig vits, som altfor mange, av en eller annen grunn, ler av.

    SvarSlett
  2. Etter 6 rusfrie år med Subutex, så er det i hvertfall relativt provoserende å høre på en fyr som etter mange års rusbruk, samt 6 år utdanning på fagfeltet, høres ut som han enda ikke har forstått at rusmisbrukere er forskjellige. Det er jo faktisk ikke EN enkelt ting som hjelper (eller ikke hjelper) alle. Det var det godt å høre at det finnes politikere også som ser. Men det er klart, hvis målsetningen ene og alene er at man skal få alle fri fra rusmidler, kjemisk sett, så er substituttene en veldig dårlig løsning.
    Jeg vil likevel påstå at livskvaliteten vil kunne bli kraftig forbedret så fort man slipper å skaffe noen tusen hver dag, slipper å bli arrestert og bøtelagt en gang i uka, slipper gjeld, eller slippe å bli lurt og sette et skudd med 200 kroners kanel eller komme hjem med en pose sand, osv, osv...

    Jeg syns Andresen fremsto som en smule sneversynt, og generelt lite sympatisk type. Faktisk med et snev av litt sånn typisk bole-agressjon. Litt synd, for han er sikkert velmenende, og har nok også mye kunnskap.

    SvarSlett
  3. Er HELT enig med Espen Andresen jeg! Og jeg har selv en datter som er narkoman. Synes ALLE bør lese boken hans "FRI fra avhengighet" og selv danne seg en mening om hva han mener, før man kritiserer! Stå på Espen!

    SvarSlett
  4. Du er helt enig med Espen Andresen i hva da? Del gjerne med oss andre hva du er enig med Espen Andresen i.

    Det er jo interessant at datteren din er narkoman. Har hun blitt narkotikafri av å lese Espen Andresens bok? Vet du ellers hvorfor hun ble narkoman?

    SvarSlett
  5. DiNapoli
    Du må jo ha en blødende hjerneskade.
    LES BOKA! Du virker som en som tar ting litt tregt, anbefaler at du leser den min. 3 ganger slik at du kanskje får med deg 20%...Dust!

    SvarSlett
  6. Gidd å vær så jævla hypocrit da... Dere sier at Dinapoli er helt idiot. Dere er jo akkurat sånn mot han som dere sier han er. Fy faen. Skjerp dere og lær dere noe annet enn det som står i en bok før dere kommenterer noe. Virkeligheten som gjelder, ikke hva andre trykker inn i de så lett hjernevaskede hjernene deres...

    SvarSlett
  7. Hrm, når noen reagerer slik på et spørsmål ødelegger de bare for seg selv. En sint anon er ikke xet mest troverdige....

    SvarSlett
  8. fantastisk bra bok! klarte ikke å legge den fra meg! kan virkelig anbefales! og dere som har noe negativt dere skulle sakt, så les boken først!

    SvarSlett
  9. jeg gidder rett og slett ikke betale 400 spenn for å lese..

    SvarSlett
  10. Kjære Espen Andresen. Det er fint om du kan tilkjennegi deg når du kommenterer på bloggen min, istedenfor å gjemme deg bak anonymitet.
    Hvis du vil at jeg og andre som er Espen Andresen-negative skal lese boka, så fortell i det minste hva som er så fantastisk bra med den. Blogginnlegget mitt handlet ikke om boka til Espen Andresen, det handlet om Espen Andresens innsats på Tabloid - der han viste en meget dårlig debattstil.

    SvarSlett
  11. espen andresen er en vits, og at han ønsket å fremstå på tabloid som en utdannet mann er en ren vits. han har 6 års utdannelse på addiktolog-akademiet i sverige. akademiet har undervisning ca. 1 helg i MÅNEDEN, minimal teori i rusfeltet, og generelt elendig nivå på undervisninga. skulle ikke vært lov å kalle seg utdannet kun på bakgrunn av addiktolog-akademiet. og espen andresen er en tulling som person. fyren har NULL selvinsikt, ydmykhet eller nødvendig forståelse for å jobbe med rusavhengighet.

    SvarSlett
  12. "anonym"også enig i at boka hans er veldig bra. å det er også kjempe bra at han har kommet seg så langt opp igjen med både kunnskap og rusfrihet.("h"akadaiet gikk han på samtidig som han begynnte å lære seg å være rusfri!.. creds!!!!) har selv vært rusavhengi og han har gode og seriøse tanker om hvorfor ruspolitikken ikke fungerer så bra som den kan i dag, -ifølge boka. (så ikke tabloid) "anders"og"anonym" å desutten er denne boka virkiligheten og den er helt gratis på biblioteket der jeg lånte den!

    SvarSlett
  13. Jeg har kjøpt to bøker, en til meg og en til min narkomane datter.Boka er lærerik og alle bør lese den før man uttaler seg om boka og om narkomane.
    Ja, alle narkomane er forskjellige og har forskjellige behov men jeg er helt enig med Espend.man må ikke gi narkotika til narkomane, men heller hjelpe de og motivere de til å komme seg rette veier.Det er en lang, stor og omfattende prosess.Flott at vi engasjere oss, men man kaller hverandre ikke stygge ting på nette. Aksepter hverandre sine holdninger og meninger.Kom heller med gode og fornuftige forslag og hjelpetiltak.

    SvarSlett
  14. Har sjølv lest boka no, synest den er sinnsjukt bra. Synest at det er visse her som har den "alt eg sier er riktig". Vil sei at alle har kvar sine meininger og kva som er rett og gale kommer vel ann på situasjonen. Fikk virkelig et godt inntrykk av Espen i boka. Og kan han ikkje hjelpe alle, so kan han iallfall hjelpe de som fungerer best på hans "metoder".

    Og forresten i hele debatten om at det er kun rusmisbrukeren som kan få seg sjølv rusfri så er det vel ikkje alle som har nok informasjon og innsikt i ka tilbod som finst og korleis ting blir gjort. Kanskje dei rett og slett bare er redd.

    SvarSlett
  15. Har skrevet det før og skriver det igjen:
    Blogginnlegget mitt handlet ikke om boka til Espen Andresen, men om hans dårlige adferd i Tabloid.
    Hvis dere vil diskutere boka hans i kommentarfeltet mitt, så skriv i det minste hva dere mener er så bra med boka hans.

    «Fikk virkelig et godt inntrykk av Espen i boka. Og kan han ikkje hjelpe alle, so kan han iallfall hjelpe de som fungerer best på hans "metoder".»

    Det er nettopp dette som er problemet med Espen Andresen; han mener at vi skal nekte bruk av andre metoder enn "hans metoder". Heroinavhengige er ikke en homogen gruppe.

    SvarSlett
  16. Googlet Espen Andresen, og denne bloggen kom opp. Til deg, bloggeier, så ser jeg at det er lenge siden dette ble debatert på bloggen din. Likevel så engasjerer det meg til at jeg velger å skrive noen ord her. Jeg er selv avhengig av rusmiddel. Jeg mener at det spiller liten rolle hvilket rusmiddel man benytter seg av. Jeg er alkoholiker, men jeg stiller meg på lik linje med en som bruker heroin. Jeg ser mønstre i mitt liv, og har gått fra den ene avhengigheten til den andre. Jeg har et sykt forhold til mat, men alkoholen holder matinntaket på et sunt nivå. Drikker jeg ikke, røyker jeg hasj. Jeg overtrener. Jeg er arbeidsnarkoman. Jeg fikser ikke hverdagen uten et rusmiddel. Jeg er avhengig av å flykte for å slippe å kjenne på hvordan jeg har det. Hva ville du gitt meg? Hasj på resept? Eller skal jeg la det gå så langt at jeg prøver heroin? Jeg blir fortalt at det er den ultimate flukt... Jeg håper mitt innlegg event. blir møtt med mer forståelse og åpenhet og ærlighet enn du har vist de andre her. Jeg ser kommentarene over, og du er ikke nådig. Og sårer du andre, sårer du deg selv.

    SvarSlett