søndag 16. november 2008

Naive kampanjer

Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen fra SV vil relansere en påstått vellykket alkohol-kampanje fra 2005. Kampanjen heter "Tør å sette grenser"-kampanjen, og er faktisk ikke engang rettet direkte mot ungdom, selv om det er deres alkoholbruk kampanjen tar sikte på å redusere.

Kampanjen retter seg mot foreldrene, og Ellen sier:
«Vi ønsker at foreldre skal tørre å sette tydelige grenser. Det er det viktigste budskapet med kampanjen. Vi ønsker at foreldre kommer på banen, og at de engasjerer seg og snakker med unge om alkohol. At voksne tør å være voksne, rett og slett, sier Pedersen. Hun råder foreldre til å sette grenser de kan stå for.»

Jaja, at voksne tør å være voksne.. Men hvordan er egentlig voksne når de er voksne? Helgens fyllekaos i Oslo Sentrum gir et godt bilde av hvordan voksne er. Eventuelt kan man ta seg en tur på Danskebåten..

Det er ingen tvil om at slike holdningskampanjer bare er bullshit!
Det som må til er et mer fornuftig utbud av rusmidler. Det er menneskelig å ruse seg, og det appellerer også til ungdommen, men alkohol er langt fra det beste rusmiddelet for unge og voksne, snarere tvert imot: Alkohol knyttes typisk opp mot grove samfunnsødeleggende aktiviteter som vold og voldtekt.

Det finnes langt mer fornuftige rusmidler. Cannabis er det beste eksempelet, og den siste tiden har både Riksadvokat Tor-Aksel Busch og Legaliseringsbevegelsen selv lagt press på politikerne for å endre den moraliserende og også dobbeltmoralske rusmiddelpolitikken. Nå gjenstår det å se om de velger å ta til seg det veldig tydelige poenget, eller om de velger å fortsette med gamle unnvikelser og løgner - for eksempel ved å late som de gjør noe ved å hyre reklamebyråer til å lage holdningskampanjer som ikke har noen reell effekt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar