onsdag 5. november 2008

UMN Bergen på glid?

I august innledet Persona Non Gratas Casper DiNapoli forespørsler mot UMN Bergen, i anledning deres lansering av egen blogg. Casper DiNapoli er tilhenger av at statsstøttede organisasjoner skal være tilgjengelig for spørsmål, og det har ikke Ungdom Mot Narkotika vært siden de fjernet internettforumet sitt i 2003. UMN Bergens blogg applauderes i utgangspunktet av Casper DiNapoli.

Alle gode korrespondanser utvikler seg over tid. Casper skrev 26. august på UMN Bergens blogg:
«Kjære UMN-venner! Jeg har i år feiret 6-års-jubileum. Jeg har kjent UMN i 6 år nå, men gamle medlemmer forsvinner og nye medlemmer kommer. Det er ikke greit å følge med.
Jeg har kontaktet UMN mange ganger med suksess og imøtekommenhet. Jeg vil gjerne i dialog med UMN Bergen. Dere kan anse denne kommentaren som en henvendelse om kontakt. Vil dere i dialog med meg? S.U.»

En drøy måneds tid senere, og etter at Casper brukte "tips en venn"-funksjonen på UMN Bergens sider, svarte Leder for UMN Bergen, Mona Dale, på Caspers forespørsel på bloggen:
«Hei!
Tja, det spørs jo litt hva du er interessert i å snakke/samarbeide om.
UMN Bergen»

En litt skeptisk og avventende innstilling er selvfølgelig en fornuftig innstilling å ha, men UMN Bergen trenger ikke å være usikker på Casper DiNapoli. En måned senere, 1. november, oppklarte Casper deler av sine hensikter på UMN Bergens blogg:
«Hei Mona.
Nei, det er flere ting jeg er interessert i å snakke med dere om. En av de mer fremtredende tingene er et Facebook-kosept jeg er interessert i å invitere dere til - et konsept som tar sikte på å samle alle som er interessert i å bedre rusmiddelpolitikken.
Du og mange andre er den nye generasjon UMN, og det hadde vært veldig interessant å få høre deres synspunkter, tanker og argumenter om ungdom og rus.»

Håpet er at de bergenske Ungdom Mot Narkotika, som har potensiale til å være kule, tar imot denne utstrakte hånd, og ønsker å gå i dialog. Å kommunisere er viktig for å komme frem til løsninger, og da spesielt løsninger på problemer som en part pålegger en annen.

2 kommentarer:

  1. Kanskje det er en idé å approache de under et annet navn? Tror Casper vekker dårlige minner :-D

    SvarSlett
  2. Nja, Mona Dale og de andre fra UMN Bergen er for unge til å ha noen Casper DiNapoli-minner, verken gode eller dårlige. Det er også feil at jeg er uvenn med de fleste UMN'ere. De fleste UMN'ere jeg har snakket med opp gjennom årene har jeg et godt forhold til, og det inkluderer Generalsekretær Marius Helland Sjømæling. De få jeg har et dårlig forhold til er stort sett ute av UMN.

    Men jeg skjønner poenget ditt, jeg har jo tross alt gjort tilgjengelig forumet de prøvde å skjule. Likevel tror jeg nok at Mona og jeg skal finne tonen riktig så godt. Ryktet skal også ha det til at hun har skikkelig bein i nesa, slik kun (enkelte) damer fra Bergen evner.

    SvarSlett