fredag 3. oktober 2008

Ingen likhet for loven på Quart-festivalen

Quart-festivalen er død. At Quart-festivalen og narkotika gikk hånd i hånd de årene festivalen levde har aldri vært noen hemmelighet. Tidligere pressesjef Pål Hetland slipper idag boken «Quart - den usminkede historien om Norges viktigste festival», og i boken blir den noe Quart-spesielle organiserte narkotikaomsetningen kartlagt. Det virker som både Quart-ledelsen og politiets ledelse har tillatt og avtalemessig lagt til rette for narkotikaomsetningen.

Det er ikke narkotikasalg til den gjennomsnittlige festival-tilskueren den spesielle organiserte narkotikaomsetningen er rettet mot, men mot nøkkelpersoner på festivalen. Dette vil si norske og utenlandske journalister, programledere, skuespillere, idrettsstjerner, politikere, agenter, platebransje, sponsorer og andre kjendiser som var på besøk. For Ola Dunk er narkotikabruk ulovlig, men for eliten er det tydeligvis avkriminalisert.
Det var politimesteren i Agder, ikke navngitt i Dagblad-artikkelen, som var beslutningstager for instruksen som sikret utvalgte narkotika-dealere og kultur-eliten en narkotika-avkriminalisert sone i backstage-området.

NRK nekter. Politiet er veldig tilbakeholdne med å kommentere saken, men Politistasjonssjef Ole Hortemo i Kristiansand forsvarer politiet med at de med ransakningsordre kunne aksjonere backstage, og at det også skjedde at de aksjonerte direkte mot artister.

Dette stemmer nok at de aksjonerte mot artister, men vi vet godt at razziaen stasjonssjefen snakker om er razziaen mot Equicez og Pass-It i 2003. Disse er jo uansett ikke bestevenner med politiet, og dessuten var razziaen i turnébussen deres og ikke backstage. Hvis det hadde vært noen razziaer backstage, så hadde vi vel muligens hørt om det?

Narko-razziaer på Quart virker å stort sett ha rettet seg mot vanlige festival-tilskuere. Artister av høyere rang enn Equicez har til og med fyrt opp godsaker åpenlyst på scenen uten at politiet grep inn eller lagde etterspill.

Politiet fremstår som feige jævler, og det er tydelig at det ikke finnes likhet for loven når det gjelder håndhevelse av narkotikalovgivningen. Men skal heller ikke utelukke at enkelte polititopper også har en rolle innen den organiserte kriminaliteten.
For all del, andre festivaler har også tilrettelagt for narkotika-omsetning, men Pål Hetland er sikker på at Quart-festivalen var de flinkeste til å sørge for at artistene og andre nøkkelperson fikk narko. Denne dyktigheten består tydeligvis i evnen til å få istand korrupte avtaler med politiet.

3 kommentarer:

  1. Satan jeg er deppa. Nå har jeg akkurat røkt meg en feit joint, så da ordner det seg vel. Men herrejesus for en traurig tilværelse man lever...

    Mulig at dette i dine øyne kvalifiserer til at jeg er en kriminell. Og det er jeg vel også, papiriologisk sett. Men loven er ren og skjær idioti. Hvorfor i himmelens navn skal noen andre få fortelle meg at medisinen min ikke skal være lov? Det er jo faenmeg sjukt. Sånt vås må vi som enda har vettet i behold og en IQ noe høyere enn flertallet på tinget rett og slett bare heve oss over. Så skål (jeg antar at du drikker alkohol selv om det i prinsippet ikke er noen forskjell på hasj og alkohol, begge er teknisk sett narkotika, jeg drikker ikke alkohol..) og ha et fint liv. Akkurat nå kjenner jeg at det begynner å svinge her. Takk og lov, jeg har i alle fall noe å glede meg over.

    SvarSlett
  2. Nå har jeg lest litt på bloggen din, og du er jo fanken ikke noen tjallmotstander. Så da ramler jo hele den forrige kommentaren min i fisk. Hepp, hepp.. Sånn kan det gå.

    SvarSlett
  3. Hehe, er det en ting jeg kan love deg, så er det at jeg ikke er noen tjallmotstander. Jeg røyker mer en både deg og morra di til sammen, og selv om jeg skulle finne på å slutte, så vil jeg fortsatt støtte legalisering og massedistribuering av høypotent cannabis til folket.

    SvarSlett